Taalselectie
DEENFRITESPLTR
Schock Metall Urbach

reinventing motion

Rolvormen: Rolgevormde precisieprofielen voor het automotive interieur van de toekomst

Moderne personenauto's bieden het soort rijcomfort dat de passagiers ongeëvenaarde vrijheid geeft. Er zijn al talloze hulpsystemen die semiautonoom rijden mogelijk maken. Elektrificatie vermindert het rijgeluid en maakt ruimte voor technische functies, zodat bijvoorbeeld de weggelaten transmissietunnel kan worden gebruikt voor nieuwe toepassingen. Voertuigen dienen dus steeds vaker als mobiele communicatie- en entertainmentplatforms of mobiele kantoren.

De Zwabische autoleverancier Schock Metall maakt al jarenlang speciale profielen en uittrekbare systemen met intern gemaakte rolvormsystemen. Deze schat aan ervaring wordt in toenemende mate gebruikt door autofabrikanten en hun eerstelijns leveranciers om voertuigen uit te rusten met aantrekkelijke interieurcomponenten. Want tegenwoordig is rijcomfort alleen allang geen beslissend verkoopargument meer. In plaats daarvan vragen gebruikers waar ze hun iPad kunnen laten en opladen, hoe ze onderweg kunnen communiceren, spelen of samen kunnen werken en waar ze hun dagelijkse gebruiksvoorwerpen zoals brillen, portemonnees, medicijnen, eten en meer gemakkelijk kunnen opbergen. Sommige traditionele opbergvakken, bijvoorbeeld onder de dakbekleding, moesten al plaats maken voor sensoren die nodig zijn voor autonoom rijden. Dit is nog een reden waarom er dringend alternatieven nodig zijn om bestuurders en passagiers van het nodige comfort te voorzien. De trend van handschoenenkastjes naar volwaardige lades is hier een goed voorbeeld van.

Met name de middenconsole is veranderd in een eiland van comfort. Hij dient allang niet meer alleen als armsteun, maar biedt vele andere functies, van opslagruimte tot USB-poorten tot koelkasten voor eten of farmaceutische producten. Bovendien kan de console tussen de rijen stoelen worden verschoven. De vereisten voor de uittrektechnologie zijn aanzienlijk, omdat het hier gaat om bewegende systemen in de buurt van de inzittenden van het voertuig. Dus is het van belang dat ze stil en zo onzichtbaar mogelijk zijn, maar tevens veilig en betrouwbaar moeten werken. Dankzij uiterst nauwkeurige rolvormtechnologie en een uitgebreid assortiment aan uittrekmodellen biedt Schock Metall ideale omstandigheden om te voldoen aan alle eisen met betrekking tot functionele veiligheid, laadvermogen en ruimtevereisten. De soepel lopende "AIR MOTION”-geleiders, die de Interzum-prijs hebben gekregen, blijken bijzonder comfortabel te zijn, omdat ze niet alleen extreem licht en stil zijn, maar met hun speciale producteigenschappen ook beduidende voordelen bieden in geëlektrificeerde systemen of componenten. Zo hebben bijvoorbeeld de gasveren voor een in hoogte verstelbare inklaptafel met geleiders uiterst kleine afmetingen, zodat gebruikers allemaal moeiteloos de tafel kunnen verstellen. Het verbeteren van de ergonomie en uiteindelijk de kwaliteit van het leven is een essentieel bedrijfsdoel, wat onder andere blijkt uit het milieubeleid van de EMAS-geregistreerde leverancier.

Als medeontwikkelaar werkt Schock Metall ook aan het reduceren van het gewicht en het aantal verschillende onderdelen in elk project. Speciale simulatiesoftware ondersteunt het ontwikkelproces voor het optimaliseren van in eigen huis ontwikkelde rolvormgereedschappen en rolgevormde speciale profielen. Het productontwerp met de eindige elementenmethode zorgt voor de essentiële producteigenschappen op het gebied van materiaalefficiëntie, stabiliteit en duurzaamheid. Het Zwabische bedrijf ziet een wezenlijk voordeel in deze speciale productietechnologie: "Dankzij de bewerkingen die we in onze rolvormfabriek kunnen uitvoeren, kunnen we onze klanten vaak onverwachte meerwaarde bieden", legt marketingdirecteur Daniel Hoefer uit. De rolvormmachines die op de productielocatie in Urbach worden gebruikt, werken met extreem precieze toleranties en geïntegreerde pons- en buigprocessen. De profielen worden dus tijdens het vormen al voorzien van de juiste verbindingen, zodat er gedurende de eindassemblage optimaal gebruik wordt gemaakt van de bestaande installatieruimte en er wordt bespaard op gewicht en losse onderdelen. In daaropvolgende productieprocessen kunnen de profielelementen op verzoek worden voorzien van een hoogwaardig oppervlak en vervolgens als compleet systeem worden geassembleerd in geleidingssystemen of componenten. Technische competenties, zoals de ontwikkeling van onderdelen van kunststof en zinkpersen, evenals tooling en prototyping die in eigen huis plaatsvinden, versnellen het proces van productontwikkeling en stellen klanten in staat hun producten sneller op de markt te brengen.

Gewichtsbesparing door slimme vormgeving tijdens het rolvormen

De mogelijkheid van gewichtsbesparing in de auto-industrie is een van de belangrijkste redenen om aandacht te schenken aan het onderwerp van rolgevormde onderdelen. Extra comfort mag ten slotte niet ten koste gaan van een hoger voertuiggewicht of zelfs een hoger brandstofverbruik of grotere CO2-uitstoot. Dunwandige, maar stabiele en materiaalefficiënte speciale profielen bieden hierin allerlei mogelijkheden. Een actueel voorbeeld in het interieur van de auto is de constructie en verbinding van de vloer van de kofferbak in het voertuig: Bij afwezigheid van een geschikte ondersteuning op het chassis, moet dit meestal worden gemaakt van zwaar, zeer belastbaar materiaal. Het alternatief is een voorgelakt speciaal profiel van Schock, waarmee de bodem van de kofferbak wordt gestabiliseerd en het bedrijfsgewicht aanzienlijk wordt verlaagd. Tijdens het productieproces wordt de voorgelakte strip direct verwerkt door de spiraal en daarna op de rolvormlijn geassembleerd, verpakt en "just in time” aan de productielocatie geleverd. Variabele lengte is ander groot voordeel van rolvormen: Voor elk voertuigmodel worden met een rollenset verschillende lengtes van hetzelfde profiel geproduceerd.

1 document + 2 afbeeldingen (ZIP-file)